Dersin Adı | Trafik Psikolojisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 422 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Soru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilere trafik psikolojisi alanındaki konu, metot ve yaklaşımları tanıtmak. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste sürücü davranışları, psikoteknik değerlendirme, risk alma, sürücülerin rehabilitasyonu gibi trafik psikolojisi konuları kuramsal ve uygulamalı olarak işlenmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Trafik psikolojisine giriş | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 3-40 |
2 | Araştırma metotları & Sürücü davranışı modelleri | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 41-87 |
3 | Sürücü yeterlilikleri ve bireysel farkılılıklar: Görüş, görsel dikkat, görsel arama | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 137-189 |
4 | Sürücü yeterlilikleri ve bireysel farklılıklar: Yaş etkileri | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 257-327 |
5 | Psiko-teknik değerlendirme | Amado, S., Koyuncu, M., & Kacaroglu, G. (2004). Evaluation of factors affecting safe driving: Demografic factors, experience, personality and psycho-technical evaluation. |
6 | Sürücülerin psikoteknik değerlendirmesi | Amado, S., Koyuncu, M., & Kaça, G. (2015). Comparison of three systems for psychotechnical assessment used in Turkey. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 32, 78-90. |
7 | Sürücülük stili: Hız ve güvenlik | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 391-458 |
8 | Sürücülük stili: Kişilik ve agresif sürücülük | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 459-513 |
9 | Ara sınav | |
10 | Sürücü noksanlıkları: Alkol ve sürüş, madde ve sürüş | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 391-513 |
11 | Sürücü noksanlıkları: Yorgunluk, dikkat dağılması | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 711-797 |
12 | Savunmasız yol kullanıcıları: Yayalar | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 861-927 |
13 | Savunmasız yol kullanıcıları: Motorcular ve diğer iki-tekerli araç kullancıları | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 657-695 |
14 | Kaza nedenleri ve analizi | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2nd ed.). Emerald Publishing Limited. ss. 1039-1084 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Shinar, D. (2017). Traffic safety and human behavior (2. ed.). Emerald Publishing Limited. ISBN: 978-1786352224 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Amado, S., Koyuncu, M., & Kacaroglu, G. (2004). Evaluation of factors affecting safe driving: Demographic factors, experience, personality and psycho-technical evaluation. Turkish Journal of Psychology. 19(53), 23-47. Amado, S., Koyuncu, M., & Kaça, G. (2015). Comparison of three systems for psychotechnical assessment used in Turkey. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 32, 78-90. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 50 | |
Final Sınavı | 1 | 54 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | |||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | X | ||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | |||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | |||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | |||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | |||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | X | ||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest